Marketingplan Ermelo Buitenleven 2022
Inleiding
In de afgelopen jaren hebben VVV Ermelo en Stichting Centrummanagement Ermelo hun krachten gebundeld en zijn de activiteiten zoveel mogelijk gedaan onder de promotionele vlag van Ermelo Buitenleven en onder auspiciën van de uitvoeringsorganisatie Ermelo Buitenleven. De uitvoeringsorganisatie Ermelo Buitenleven, bestaande uit de volgende partijen: VVV Ermelo en St. Centrummanagement Ermelo, heeft als doelstelling om het toerisme en recreatie in de breedste zin van het woord in de gemeente Ermelo te bevorderen en de recreant en inwoner te informeren over de toeristische mogelijkheden en manieren van vrijetijdbesteding. Dit doel wordt bereikt door onder andere promotie, gastheerschap, het stimuleren van recreatieve mogelijkheden, het geven van adviezen en samenwerken met stakeholders en organiseren en coördineren van evenementen. De uitvoeringsorganisatie wordt gefaciliteerd door de gemeente Ermelo via de subsidierelaties met VVV en CME.
Vanaf 2019 is er een gezamenlijke visie en plan waarbij in eerste instantie veel aandacht is besteed aan het opzetten van de nieuwe uitvoeringsorganisatie, het op elkaar afstemmen en de personele inzet. De jaren 2020 en 2021 waren vanwege de coronacrisis hele lastige jaren, waarbij een forse streep door allerlei plannen en activiteiten moest worden gezet. Hierdoor is de start van de gezamenlijke organisatie moeilijk geweest en vol uitdagingen. Waar we vorig jaar verwachtten dat het jaar 2021 wederom een lastig jaar zou worden, kijken we nu met een positieve blik naar het nieuwe jaar 2022. We hopen dat we vanaf het voorjaar voor een groot deel van de beperkende maatregelen af zijn en er weer gezellige activiteiten georganiseerd kunnen worden. We hopen u in dit plan een blik te geven in de plannen voor dit jaar. Ook dit jaar werken VVV en het CME vanuit een gezamenlijk plan en begroting samen. Dit marketingplan focust op de belangrijkste doelstellingen en laat op hoofdlijnen de verschillende activiteiten zien. Hiermee kunnen we flexibel inspelen op de verschillende ontwikkelingen op basis van de uitvoerbaarheid van alle plannen.
Destinatie- en gebiedsmarketing worden steeds belangrijker, de concurrentie is groot en het is belangrijk om een goede positionering te hebben, vertaald naar een gezamenlijk verhaal en dit uit te dragen. Het begint ermee om de totale basisinfrastructuur goed op orde te hebben, zowel individuele bedrijven als Ermelo in zijn geheel. Het is goed om als Ermelo Buitenleven zo mogelijk hier een signalerende rol in te spelen en dit in de gesprekken met de stakeholders te benoemen. Daarnaast is het belangrijk om een goede en effectieve promotiecampagne voor Ermelo op te zetten, waarbij de kracht zit in de eenduidige promotie van hetgeen Ermelo maakt tot een geliefde recreatiebestemming. Deze eenduidige promotie kan alleen maar plaatsvinden als marketingorganisaties hun krachten bundelen, daarom zullen de promotietaken in gezamenlijkheid worden uitgevoerd onder de brand name Ermelo Buitenleven en zal er zoveel mogelijk vanuit één kanaal worden gecommuniceerd. Er zal bij de stakeholders ook worden gepromoot tot het gebruik van deze brand name om de eenduidigheid te bevorderen. De inwoner, toerist en recreant moet zoveel mogelijk worden verleid tot een bezoek aan Ermelo met het gehele winkel-, horeca-, evenementen- en recreatieaanbod. Zoveel mogelijk stakeholders worden betrokken bij de marketing en promotie om zodoende het economisch rendement te willen stimuleren en verbeteren.
Vanuit het platform Ermelo Buitenleven zal er op een aantal hoofdthema’s worden ingezet. De activiteiten worden vanuit een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie uitgevoerd. De kosten voor de activiteiten worden vanuit een subsidie door de gemeente, bijdragen vanuit ondernemers en inkomsten uit eigen middelen gedekt. Hieronder beschrijven we de verschillende hoofdthema’s.
1. Marketing en promotie van Ermelo
De gebiedsmarketing en promotie van Ermelo zal worden gedaan onder de promotieslogan Ermelo Buitenleven. Dit is een thema dat goed bij de woon- en verblijfskwaliteit van Ermelo past. Nadat deze campagne in 2015 vorm heeft gekregen, is er in de jaren daarna minder in geïnvesteerd. De VVV gebruikte weliswaar het logo op alle promotionele uitingen en de naam van de website werd Ermelo Buitenleven, maar het gewenste idee van een collectieve krachtige campagne om op deze manier meer toeristen te trekken bleef helaas uit. De laatste jaren is opnieuw flink geïnvesteerd om Ermelo meer en eenduidiger te promoten onder de slogan Ermelo Buitenleven, onder andere door een vernieuwde website en diverse bijeenkomsten met stakeholders en de actieve verbinding met de ondernemers en activiteiten in het centrum.
Ook in 2022 zal in de gebiedspromotie worden geïnvesteerd. De website wordt hierbij goed onderhouden en ook nog meer worden gebruikt om collectieve initiatieven te kunnen aankondigen. Er zal onder andere op worden ingezet om het winkelaanbod nog beter en attractiever voor het voetlicht te brengen met meer verhalen van ondernemers. Daarnaast zal nog meer worden ingezet op een zo proactieve benadering van organisaties, verenigingen en ondernemers om een zo compleet mogelijke evenementenkalender te kunnen realiseren op diverse kanalen. Belangrijk dat de consument op de website www.ermelobuitenleven.nl een zo compleet mogelijke agenda van Ermelo kunnen raadplegen. Het doel is om bij verschillende stakeholders verwijzingen hiernaar te krijgen en de evenementenkalender ruim te verspreiden. De website zal bij zowel de recreant als de bewoner uitgebreid onder de aandacht komen en hier zal nog meer aandacht voor komen. Ook in 2022 zal worden geïnvesteerd om vooral Ermelo nog meer en breder uit te dragen door bijvoorbeeld gerichte campagnes. Een verlenging van het seizoen is zo’n belangrijk thema waar we graag ook in 2022 weer een campagne voor willen opzetten, zodat Ermelo ook in die periode breed kan worden gepromoot. Dit zal dan een gerichte campagne worden met bijvoorbeeld Visit Veluwe voor de herfstperiode, waarbij tegelijkertijd op onze website (www.ermelobuitenleven.nl) de campagne loopt.
De website zal meer worden gebruikt om collectieve initiatieven te kunnen aankondigen, dat is bijvoorbeeld het geval bij een groot evenement als de Veluwse TrailRun. Daarnaast heeft het cultuurplatform een vaste plek op onze website, op deze manier kan de website breder worden uitgerold en kan het ook meer en meer een brandportal worden. De kracht hierbij zit ook in de eenduidigheid, dat kijkend naar de stakeholders door iedereen hetzelfde verhaal zal worden verteld. Visit Veluwe is een belangrijke partner om de toerist te verleiden naar de Veluwe, als men gekozen heeft voor de Veluwe is het belangrijk dat Ermelo er hierbij goed uitspringt, betreffende de Unique Selling Points. Door middel van de juiste beelden en verhalen moet Ermelo in de on- en offline promotie hierbij opvallen. Bij de themacampagnes van Visit Veluwe, zoals ‘Stranden en Randmeren´ en ‘Veluws Verleden’ wordt actief aangehaakt, deze items zijn kenmerkend en ook verrassend voor Ermelo. Vooral zal het ‘Veluws Verleden’ naar verwachting in 2022 een impuls krijgen, aandacht hierbij moet ook vooral zijn bij het beleefbaar maken van het verleden van Ermelo. Hier zal Ermelo Buitenleven aandacht voor vragen en zo nodig actie op nemen door bijvoorbeeld het aanbieden van routes en bebording.
In de on- en offline promotie van de uitvoeringsorganisatie wordt weer gefocust op het unieke buitenleven, zoals bijvoorbeeld kitesurfen, de diverse landgoederen en de unieke streekproducten met een wijngaard en een tweetal bierbrouwerijen. Ook bij de stakeholders moeten deze beelden te zien zijn als verhaal voor Ermelo. De promotie is gericht op het buitenleven en de overige dingen zijn hierin aanvullend.
Op promotioneel gebied zal zoveel mogelijk worden samengewerkt met Visit Veluwe, zodat Ermelo ook nationaal en internationaal zal worden gepromoot. Nationale en internationale beurzen zullen worden verzorgd door Visit Veluwe, waarbij Ermelo ook in de uitingen zal worden meegenomen.
Het is belangrijk dat alle stakeholders bij de promotie van Ermelo Buitenleven aanhaken, zodat dit zich als olievlek gaat verspreiden over Ermelo en de verschillende partijen. Alleen op deze manier wordt gezorgd voor een krachtige en effectieve campagne, waar iedereen bij wil aansluiten. Om dit makkelijk te maken staat er op de website een apart gedeelte voor ambassadeurs, waar onder andere de beeldbank en verdere informatie verder geoptimaliseerd wordt en uitgedragen wordt. Er zal goed gepromoot worden bij onze stakeholders dat er een apart gedeelte op de website is, zodat men dit steeds vaker weet te vinden.
Door een toename van bezoekers op website en social media zal het platform een steeds belangrijker orgaan worden, getracht zal worden om dit verder te profileren als hét platform voor de promotie van het gehele (toeristisch) aanbod van Ermelo. Effectieve promotie en marketing wordt alleen bereikt als men van elkaar weet waar men mee bezig is op het gebied van promotie en marketing van Ermelo. Daarom zal Ermelo Buitenleven een volwaardige partner voor de gemeente blijven voor alle zaken met betrekking tot de promotie, marketing en evenementen van Ermelo in de breedste zin van het woord. In de begroting is een bedrag begroot van 80.000 euro inclusief 1,0 FTE aan personeelsinzet.
Overzicht activiteiten
Online:
- Verdere investering website om van de website een echte brandportal van Ermelo te maken en in te investeren om gerichte campagnes op te zetten, zodat de website breder in de markt zal worden gezet.
- Goede doorverwijzing op de website naar stakeholders als Visit Veluwe, Gelderse Streken en toeristisch recreatieve bedrijven, maar ook verwijzingen vanaf bijvoorbeeld de website van Visit Veluwe en die van andere toeristische bedrijven naar de website van Ermelo Buitenleven, zodat geïnteresseerden in de Veluwe worden verleid naar Ermelo.
- Het aanbod winkelen nog beter en attractiever op deze website presenteren en ook voor inwoners bekender te maken en er een website voor heel Ermelo te maken.
- Blijvend investeren in aantrekkelijke content op de social media uitingen #Ermelobuitenleven op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Doorgaan op de strategiewijziging waar in 2021 een begin mee gemaakt is.
- Creëren en werven van influencers voor de storytelling van Ermelo op website en social media en dit onder de aandacht te brengen bij het toeristisch bedrijfsleven voor hun gasten.
- Nieuwsbrieven B2C
- Actieve aanhaken bij de marketing van Visit Veluwe rondom themacampagnes en andere uitingen.
- Middels de nieuwe database het aanbod op de website nog meer inspirerend presenteren en meer de consument verrassen en verleiden.
Offline:
- Toeristisch inspiratiegids Ermelo boordevol informatie over de toeristische en recreatieve mogelijkheden en evenementen in Ermelo, de uitdaging is om deze meer inspirerend te presenteren.
- Een kortingsbonnenboekje met volop leuke kortingsacties van ondernemers, met name winkeliers, horeca en dagrecreatie om zo de recreant te verleiden tot het bezoek aan het centrum en het dagrecreatieaanbod.
- Het uitgeven van een Mini Map Ermelo met hierbij een kaartje van het centrum en buitengebied.
- Evenementenkalenders Ermelo gedurende ongeveer 20x per jaar welke verspreid worden in het centrum en bij de accommodaties.
- Recreatietas waarin een algemeen aanbod van offline promotiemiddelen van Ermelo zit met daarbij aanvullend de mogelijkheid om voor de accommodaties er iets leuks aan toe te voegen.
- Samenwerken in uitgaves met Visit Veluwe en mogelijke andere interessante uitgaves voor de promotie van Ermelo.
- Mede vullen van de Recreatiekrant Veluwe, zodat men in deze krant een overzicht aantreft van de evenementen van Ermelo op de Veluwe.
- Inzetten van de mascotte Pauwer op diverse evenementen en activiteiten.
- Inzetten van de Ape Piaggio op diverse evenementen en activiteiten om de bezoekers ook buiten de fysieke locatie te kunnen informeren.
2. Centrumactiviteiten en evenementen
In de laatste jaren zijn de collectieve activiteiten van het centrum uitgevoerd door Ermelo Buitenleven, in 2022 zal dit gecontinueerd worden. De belangen van VVV en Centrummanagement komen vaak overeen en het is dan ook belangrijk en efficiënt om op een constructieve manier met elkaar samen te werken. Alleen dan kan Ermelo op de effectieve manier worden gepromoot, zoals hierboven is beschreven. Het is belangrijk dat het dorp levendig blijft voor inwoners en bezoeker. De recreant moet verleid worden om naast bos, water, heide en toeristische attracties ook een bezoek te brengen aan het centrum en de ondernemers aldaar.
Een divers aanbod van evenementen en activiteiten en een goede aankleding (citydressing) draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum. In de afgelopen jaren is gebleken dat een kracht van het centrum van Ermelo dan ook de evenementen zijn. Een belangrijk punt van het Centrummanagement is dan ook de focus op de evenementen, activiteiten en de aankleding van de buitenruimte, waarbij er met elkaar zal worden georganiseerd en gepromoot. Dit is helaas in 2020 en 2021 voor een groot deel onmogelijk gebleken vanwege de coronamaatregelen en derhalve ook te merken bij de ondernemers in mindere inkomsten. In deze jaren heeft de focus vooral gelegen op het stimuleren van lokale acties en het koop lokaal concept. In 2022 hebben we goede hoop dat we toch weer een scala aan evenementen kunnen organiseren, de concentratie van deze evenementen zal in de periode voorjaar, zomer en najaar zijn. Afhankelijk van de mogelijkheden zal getracht worden om in de schouderseizoenen meer activiteiten te organiseren.
Mochten grote evenementen nog lastig te organiseren zijn, dan zal er altijd ingezet worden om het in kleinschaligere activiteiten te zoeken. Het blijft juist in deze tijd ontzettend belangrijk om de ondernemers te ondersteunen, hierbij zijn acties en activiteiten noodzakelijk.
De bemiddeling en ontwikkeling van arrangementen gebeurt in samenwerking met onze partners en gebeurt op basis van provisiebasis. Op de website www.ermelobuitenleven.nl staat de evenementenkalender van Ermelo, zodat men gemakkelijk een totaaloverzicht te zien krijgt van het aanbod. Door een totaal aanbod te laten zien, wordt het gemakkelijker voor de bezoeker om combinaties te vinden en te maken. Organisatoren van evenementen, bedrijven, verenigingen e.d. worden actief benaderd om hun evenementen aan te leveren, opdat de evenementenagenda zo compleet mogelijk gepresenteerd kan worden. Afstemming van evenementen is belangrijk om tot het beste resultaat te komen, het is de bedoeling dat Ermelo Buitenleven de komende jaren meer een coördinerende rol krijgt toebedeeld deze coördinator, waarbij er (pro) actief meegedacht wordt over het evenementenbeleid en zaken als planning, spreiding en promotie en is het eerste aanspreekpunt voor evenementenorganisatoren en gemeente. Daarnaast zal het ondernemers, evenementenorganisatoren en gemeentelijke afdelingen verbinden. Door een coördinerende rol zal Ermelo zich nog meer profileren op het gebied van evenementen. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeente. Ook het vullen van de evenementenborden die bij de ingangen van het dorp komen te staan, ligt bij de uitvoeringsorganisatie Ermelo Buitenleven, evenementen kunnen hier een vermelding op krijgen, zodat er ook aan de toegangswegen promotie wordt gemaakt voor de activiteiten en evenementen.
Daarnaast worden in samenwerking met de vereniging Pauwer diverse winkeliersacties, zoals stempelkaartacties, logospel etc. georganiseerd. Deze acties hebben tot doelstelling om meer bezoekers naar het centrum te trekken.
Het is belangrijk om het organiseren in overleg met de (centrum) ondernemers te doen, dan zullen zij ook bijdragen aan activiteiten, evenementen en acties. De promotie van de evenementen dient in gezamenlijkheid te gebeuren en is niet voorbehouden aan de organisator. Belangrijk hierbij is de informatieverschaffing, zorg dat stakeholders van elkaar weten wat er gaat gebeuren en stem dit met elkaar af. In de begroting is een bedrag begroot van € 55.000 euro inclusief 0,5 FTE aan personeelsinzet.
Overzicht activiteiten
Evenementenpromotie en ondersteuning:
- Beheer evenementenpagina
- Promotie evenementen
- Ondersteuning centrumevenementen
- Evenementen coördinatie
Bemiddeling/ontwikkeling arrangementen: •
- Fietstochten o.l.v. een gids naar Wijngaard Telgt
- Huifkartochten o.l.v. een gids
- Wandeltochten o.l.v. een gids
- Arrangementen i.s.m. horeca/fietshuur/wandelroute
Aankleding centrum en winkeliersacties:
- Seizoensaankleding met groen/bloemen (Hanging Baskets)
- Feestverlichting (Sinterklaas/kerstverlichting)
- Uitvoeren winkeliersacties (kortingen, promoties)
3. Gastheerschap en samenwerking
Gastheerschap is een belangrijke taak en dit vraagt ook om een goede samenwerking met alle stakeholders, inwoners en vrijwilligers. In 2020 is onze VVV infolocatie ingericht als inspiratiepunt met volop aandacht voor beleving en ontmoeting. Ook op dit punt wordt in 2022 weer gefocust. In het inspiratiepunt is volop aandacht voor beleving en ontmoeting. Inwoners en bezoekers vinden er informatie, streekproducten en krijgen tips over de activiteiten in Ermelo en omgeving. Ondernemers kunnen er voor vragen, suggesties of opmerkingen terecht.
Overigens is het gastheerschap niet alleen meer een taak die bij de infolocatie thuishoort, de bewoner en bezoeker moet zich overal in Ermelo welkom voelen. Of hij of zij nu bij een restaurant, winkel of receptie van een bungalowpark is, goed gastheerschap moet overal voelbaar zijn. Geïnspireerd worden, door de talloze mogelijkheden die er in Ermelo zijn, is belangrijk. Een medewerker van een restaurant moet een antwoord hebben op een vraag van de gast over Ermelo en een receptioniste van een hotel moet weten welke evenementen op de betreffende dag in het dorp worden gehouden. In 2022 zal meer ingezet worden om van de ondernemers ambassadeurs te maken. Op deze manier willen we meer laten zien om als Ermelo een voorbeeld te zijn als het gaat om gastheerschap en je welkom voelen. Ook andere strategische locaties in de gemeente moeten plekken worden om geïnspireerd te worden over het aanbod. Dit in nauwe samenwerking met de stakeholders.
Ten behoeve van het gastheerschap worden diverse trainingen en bijeenkomsten georganiseerd en worden middelen ter beschikking gesteld (flyers, info, website, beeldenbank). In de begroting is een bedrag van € 50.000,- begroot inclusief 0,25 FTE aan personeelsinzet.
Overzicht activiteiten Infopunt:
- Verkoop streekproducten
- Verkoop VVV Cadeaukaart en andere cadeaukaarten
- Verkoop merchandise artikelen en wandel/fietskaarten
- Beschikbaar stellen informatie aan inwoners en bezoekers
- Aanspreek/ontmoetingspunt voor ondernemers
Samenwerking:
- Gastvrijheidstrainingen en informatie voor stakeholders/vrijwilligers
- Samenwerking op locatie
- Samenwerking met verschillende bezoekerslocaties (info/flyerdistributie)
- Samenwerking met VVV Nederland en Kennisnetwerk Destinatie Nederland
- Samenwerking met VVV licentiepartners en Veluwse gastheerschappen
4. Inkomsten en kosten uit organisatie evenementen/markten
Een belangrijk deel van de inkomsten en uitgaven in eerdere begrotingen worden gevormd door evenementen en streekmarkten die door de uitvoeringsorganisatie zelf worden uitgevoerd. In 2020 en 2021 vielen door Corona deze inkomsten weg, terwijl een deel van de begrote uitgaven (personeelslasten, promotie) wel is besteed. In 2022 hebben we onder voorbehoud deze uitgaven en inkomsten wederom begroot. Voor 2022 gaan we nu uit van € 42.500,- aan inkomsten tegen € 20.000,- aan uitgaven (inclusief 0,25 FTE). Dit staat los van de promotionele kosten die wel op de reguliere begroting drukken.
Evenementen organisatie onder voorbehoud (deels in samenwerking met andere partijen): •
- Paasmarkt
- Pinkstermarkt
- Herfstmarkt
- Kerstmarkt
- Sinterklaasintocht
- Kinderfestival
- Winkelverkiezing
- 6 Zomeravondbraderieën
- Jaarmarkt/culturele opening seizoen met Kinderkleedjesmarkt
- Oranjebraderie op Koningsdag
- Fietsdagen
- Wandeldagen