Marketingplan Ermelo Buitenleven 2020
In 2019 hebben de VVV Ermelo en de Stichting Centrummanagement Ermelo hun krachten gebundeld en zijn de activiteiten zoveel mogelijk gedaan onder de promotionele vlag van Ermelo Buitenleven en onder auspiciën van de uitvoeringsorganisatie Ermelo Buitenleven. De uitvoeringsorganisatie Ermelo Buitenleven, bestaande uit de volgende partijen: VVV Ermelo en St. Centrummanagement Ermelo, heeft als doelstelling om het toerisme en recreatie in de breedste zin van het woord in de gemeente Ermelo te bevorderen en de recreant en inwoner te informeren over de toeristische mogelijkheden en manieren van vrijetijdbesteding. Dit doel wordt bereikt door onder andere promotie, gastheerschap, het stimuleren van recreatieve mogelijkheden, het geven van adviezen en samenwerken met stakeholders en organiseren en coördineren van evenementen. De uitvoeringsorganisatie wordt gefaciliteerd door de gemeente Ermelo via de subsidierelaties met VVV en CME. De uitvoering van het werk wordt gedaan met 2 fte en met de beperkte financiële middelen wordt getracht om zoveel mogelijk te doen. Mede gezien de toeristische monitor heeft het werk effect, het aantal toeristen is gestegen en de bestedingen in Ermelo zijn ook gegroeid. Wij krijgen gelukkig veel complimenten van toeristen, recreanten en inwoners over de vele activiteiten en evenementen in Ermelo.
Sinds reeds een aantal jaren is door de VVV Ermelo samengewerkt met de stichting Centrummanagement Ermelo welke verantwoordelijk is voor de promotie van het centrum en voor de activiteiten en evenementen in het centrum, deze samenwerking was echter niet geformaliseerd. De promotie is voor een groot gedeelte gedaan onder de promotionele slogan voor Ermelo: Ermelo Buitenleven, maar was nogal versnipperd. Door de verschillende partijen die iets met promotie voor Ermelo doen, was er geen eenduidig beleid en gezamenlijke visie. In 2019 is dit veranderd en is er een gezamenlijke visie en plan gekomen, dat was een overgangsjaar, waarin veel aandacht is besteed aan het opzetten van de nieuwe organisatie, het op elkaar afstemmen en de personele inzet te regelen. Nu hierin steeds meer automatismen komen, zal 2020 het jaar worden waarin de nieuwe organisatie zich moeten gaan bewijzen.
Destinatiemarketing wordt anno 2020 steeds belangrijker, de concurrentie is groot en het is belangrijk om een goed verhaal te hebben, een gezamenlijk verhaal en dit uit te dragen. Het begint ermee om de totale infrastructuur goed op orde te hebben, zowel individuele bedrijven als Ermelo in zijn geheel. Het is goed om als Ermelo Buitenleven zo mogelijk hierin een signalerende rol in te spelen en dit in de gesprekken met de stakeholders te benoemen.
Daarnaast is het belangrijk om een goede en effectieve promotiecampagne voor Ermelo op te zetten, waarbij de kracht zit in de eenduidige promotie van hetgeen Ermelo maakt tot een geliefde recreatiebestemming. Deze eenduidige promotie kan alleen maar plaatsvinden als marketingorganisaties hun krachten bundelen, daarom zullen de promotietaken in gezamenlijkheid worden uitgevoerd onder de brandname Ermelo Buitenleven en zal er zoveel mogelijk vanuit één kanaal worden gecommuniceerd. De inwoner en recreant moet zoveel mogelijk worden verleid tot een bezoek aan Ermelo met het gehele winkel-, horeca-, evenementen- en recreatieaanbod. Zoveel mogelijk stakeholders worden betrokken bij de marketing en promotie om zodoende en het economisch rendement te willen stimuleren en verbeteren.
In 2020 zal er op een aantal hoofdthema’s worden gericht.
1. Marketing en promotie van Ermelo
De marketing en promotie van Ermelo zal worden gedaan onder de promotieslogan Ermelo Buitenleven, het is gebleken dat dit een thema is wat prima bij Ermelo past door het diverse aanbod van allerlei activiteiten welke een relatie hebben met het buitenleven. Nadat deze campagne in 2015 vorm heeft gekregen, is er in de jaren daarna minder in geïnvesteerd. De VVV gebruikte weliswaar het logo op alle promotionele uitingen en de naam van de website werd Ermelo Buitenleven, maar het gewenste idee van een collectieve krachtige campagne om op deze manier meer toeristen te trekken bleef helaas uit. Vorig jaar is opnieuw geïnvesteerd om Ermelo meer en eenduidiger te promoten onder de slogan Ermelo Buitenleven, onder andere door een vernieuwde website. Ook in 2020 zal hierin worden geïnvesteerd om vooral Ermelo nog meer en breder uit te dragen door bijvoorbeeld gerichte campagnes. De website zal ook meer worden gebruikt voor activiteiten als Ermelo Remembers, waarbij 75 jaar bevrijding wordt gevierd met allerlei activiteiten. Ook het nieuw opgerichte cultuurplatform zal gebruik maken van de website, door dit soort dingen wordt de website meer gebruikt en zal steeds bekender worden. De kracht hierbij zit ook in de eenduidigheid, dat kijkend naar de stakeholders door iedereen hetzelfde verhaal zal worden verteld.
Visit Veluwe is een belangrijke partner om de toerist te verleiden naar de Veluwe, als men gekozen heeft voor de Veluwe is het belangrijk dat Ermelo er hierbij goed uitspringt, betreffende de Unique Selling Points. Door middel van de juiste beelden en verhalen moet Ermelo in de on-en offline promotie hierbij opvallen. Bij de themacampagnes van Visit Veluwe, zoals Stranden en Randmeren en ‘Veluws Verleden’ wordt actief aangehaakt, deze items zijn kenmerkend en ook verrassend voor Ermelo.
Deze opvallende beelden moeten ook terug te zien zijn in de on- en offline promotie van de uitvoeringsorganisatie, waarbij hier ook weer wordt gefocust op het unieke buitenleven, zoals bijvoorbeeld kitesurfen, het landgoed Staverden en de wijngaard. Ook bij de stakeholders moeten deze beelden te zien zijn als verhaal voor Ermelo. De promotie is gericht op het buitenleven en de overige dingen zijn hierin aanvullend.
Online:
- Investering website om van de omgebouwde website een echte brandportal van Ermelo te maken en in te investeren om gerichte campagnes op te zetten, zodat de website breder inde markt zal worden gezet.
- Goede doorverwijzing op de website naar stakeholders als Visit Veluwe, Gelderse Streken en toeristisch recreatieve bedrijven, maar ook verwijzingen vanaf bijvoorbeeld de website van Visit Veluwe en die van andere toeristische bedrijven naar de website van Ermelo Buitenleven, zodat geïnteresseerden in de Veluwe worden verleid naar Ermelo.
- Website verder optimaliseren ook in Engels en Duits, zodat hij ook in deze talen beter bezocht wordt.
- Het aanbod winkelen is ook op deze website gepresenteerd en ook voor inwoners zal getracht worden om de website bekender te maken en hiervan de website te maken voor zowel centrum als buitengebied activiteiten.
- Blijvend Investeren in social media uitingen #Ermelobuitenleven op facebook, twitter en instagram.
- Creëren en werven van influencers voor de storytelling van Ermelo op website en social media en dit onder de aandacht te brengen bij het toeristisch bedrijfsleven voor hun gasten.
- Nieuwsbrieven B2C
- Actieve benadering van pers voor promotie van het (toeristisch) aanbod van Ermelo
Offline:
- Toeristisch inspiratiegids Ermelo boordevol informatie over de toeristische en recreatieve mogelijkheden en evenementen in Ermelo
- Een kortingsbonnenboekje met volop leuke kortingsacties van ondernemers, met name winkeliers, horeca en dagrecreatie
- Het realiseren van een Mini Map Ermelo met hierbij een kaartje van het centrum en buitengebied
- Evenementenkalenders Ermelo gedurende ongeveer 20x per jaar welke verspreid worden in het centrum en bij de accommodaties
- Recreatietas waarin een basis aanbod van Ermelo zit met daarbij aanvullend de mogelijkheid om voor de accommodaties er iets leuks aan toe te voegen
- Samenwerken in uitgaves met Visit Veluwe en Gastvrije Randmeren voor de promotie van Ermelo
- Mede vullen van de Recreatiekrant Veluwe, zodat men in deze krant een overzicht aantreft van de evenementen op de Veluwe
- Inzetten van de mascotte Pauwer op diverse evenementen en activiteiten
- Inzetten van de Ape Piaggio op diverse evenementen en activiteiten om de bezoekers ook buiten de fysieke locatie te kunnen informeren
Op promotioneel gebied zal zoveel mogelijk worden samengewerkt met VisitVeluwe, zodat Ermelo ook nationaal en internationaal zal worden gepromoot. Nationale en internationale beurzen zullen dan ook worden verzorgd door Visit Veluwe, waarbij Ermelo ook in de uitingen zal worden meegenomen.
Het is belangrijk dat alle stakeholders bij de promotie van Ermelo Buitenleven aanhaken, zodat dit zich als olievlek gaat verspreiden over Ermelo en de verschillende partijen. Alleen op deze manier wordt gezorgd voor een krachtige en effectieve campagne, waar iedereen bij wil aansluiten. Om dit makkelijk te maken staat er op de website een apart gedeelte voor ambassadeurs, waaronder andere de beeldbank en verdere informatie verder geoptimaliseerd wordt. Er zal goed gepromoot worden bij onze stakeholders dat er een apart gedeelte op de website is, zodat men dit steeds vaker weet te vinden.
Door een toename van bezoekers op website en social media zal het platform een belangrijk orgaan gaan worden, waar men zich bij wil aansluiten. Effectieve promotie en marketing wordt alleen bereikt als men van elkaar weet waar men mee bezig is op het gebied van promotie en marketing van Ermelo. Daarom zal Ermelo Buitenleven een volwaardige partner voor de gemeente zijn voor alle zaken met betrekking tot de promotie marketing en evenementen van Ermelo in de breedste zin van het woord.
2. Centrumactiviteiten en evenementen
In 2019 zijn de collectieve activiteiten van het centrum uitgevoerd door Ermelo Buitenleven, in 2020 zal dit gecontinueerd worden. De belangen van VVV en Centrummanagement komen vaak overeen en het is dan ook belangrijk en efficiënt om op een constructieve manier met elkaar samen te werken. Alleen dan kan Ermelo op de effectieve manier worden gepromoot, zoals hierboven is beschreven. Het is belangrijk dat het dorp levendig blijft voor inwoners en bezoeker, de recreant moet verleid worden om naast bos, water, heide en toeristische attracties ook een bezoek te brengen aan het centrum en de ondernemers aldaar. Een divers aanbod van evenementen en activiteiten draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum. In de afgelopen jaren is gebleken dat een kracht van het centrum van Ermelo dan ook de evenementen zijn, een belangrijk punt van het Centrummanagement is dan ook de focus op de evenementen en activiteiten, waarbij er met elkaar zal worden georganiseerd en gepromoot.
​Het is belangrijk om het organiseren in overleg met de (centrum) ondernemers te doen, dan zullen zij ook bijdragen aan een succesvol evenement. De promotie van de evenementen dient in gezamenlijkheid te gebeuren en is niet voorbehouden aan de organisator. Belangrijk hierbij is de informatieverschaffing, zorg dat stakeholders van elkaar weten wat er gaat gebeuren en stem dit met elkaar af.
Evenementen organisatie:
- Paasmarkt
- Pinkstermarkt
- Herfstmarkt
- Kerstmarkt
- Sinterklaasintocht
- Kinderfestival
- Winkelverkiezing
- 6 Zomeravondbraderieën
- Jaarmarkt/ culturele opening seizoen met Kinderkleedjesmarkt
- Oranjebraderie op Koningsdag
- Twee fietsdagen
Ondersteuning lokale evenementen:
- Fête de la Musique
- Free Ermelo
- Ermelo Remembers
- Week van de duurzaamheid
- Daar waar mogelijk diverse andere evenementen
Naast de bovenstaande evenementen wordt er ook het één en ander gedaan aan de bemiddeling en ontwikkeling van arrangementen.
Bemiddeling/ontwikkeling arrangementen:
- Boottochten naar Elburg en Spakenburg
- Fietstochten o.l.v. een gids naar Wijngaard Telgt
- Huifkartochten o.l.v. een gids
- Wandeltochten o.l.v. een gids
- Arrangementen i.s.m. horeca/fietshuur/wandelroute
De bemiddeling en ontwikkeling van arrangementen gebeurt in samenwerking met onze partners en gebeurt op basis van provisiebasis. Op de website www.ermelobuitenleven.nl staat de evenementenkalender van Ermelo, zodat men gemakkelijk een totaaloverzicht te zien krijgt van het aanbod. Door een totaal aanbod te laten zien, wordt het gemakkelijker voor de bezoeker om combinaties te vinden en te maken. Organisatoren van evenementen, bedrijven, verenigingen e.d. worden actief benaderd om hun evenementen aan te leveren, opdat de evenementenagenda zo compleet mogelijk gepresenteerd kan worden.
Afstemming van evenementen is belangrijk om tot het beste resultaat te komen, Ermelo Buitenleven zal in 2020 deze coördinator functie op zich nemen, waarbij er (pro) actief meegedacht wordt over het evenementenbeleid en zaken als planning, spreiding en promotie en is het eerste aanspreekpunt voor evenementenorganisatoren en gemeente. Daarnaast zal het ondernemers, evenementenorganisatoren en gemeentelijke afdelingen verbinden. Door een coördinerende rol zal Ermelo zich nog meer profileren op het gebied van evenementen. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeente.
Daarnaast worden in samenwerking met de vereniging Pauwer diverse winkeliersacties, zoals stempelkaartacties, logospel etc. georganiseerd. Deze acties hebben tot doelstelling om meer bezoekers naar het centrum te trekken.
3. Gastheerschap en geïnspireerd worden
Gastheerschap wordt een belangrijke taak en ook op dit punt wordt in 2020 weer gefocust. In 2019 is de VVV winkel omgevormd tot inspiratiepunt, waarbij er volop aandacht is voor beleving en ontmoeting. Ondernemers kunnen voor vragen, suggesties of opmerkingen ook terecht bij het vernieuwde infopunt. Deze punten kunnen dan worden meegenomen in de overleggen met de stakeholders. Overigens is het gastheerschap niet alleen meer een taak die bij de VVV winkel thuishoort, de bewoner en bezoeker moet zich overal in Ermelo welkom voelen. Of hij of zij nu bij een restaurant, winkel of receptie van het bungalowpark is, goed gastheerschap moet overal voelbaar zijn. Geïnspireerd worden, betreffende de talloze mogelijkheden die er in Ermelo zijn, is belangrijk. Een medewerker van een restaurant moet een antwoord hebben op een vraag van de gast over Ermelo en een receptioniste van een hotel moet weten welke evenementen op de betreffende dag in het dorp worden gehouden.
Onderstaande punten zijn hierbij nog steeds essentieel, waarbij er volop aandacht is om deze punten te verbeteren, opdat het gastheerschap naar een nog hogere level gaat.
- Voorlichting en ontzorgen van ondernemers om één verhaal te vertellen, waardoor de consument beter en op een eenduidigere manier wordt geïnformeerd.
- Op strategische punten, zoals restaurants, station infopunten creëren
- Kennismakingsdag/front office dag voor medewerkers accommodaties, horeca etc.
- Training aanbieden voor het aansturen van medewerkers, vrijwilligers en stagiaires.
Samen met de stakeholders moet duidelijk worden waar we meer kunnen laten zien om als Ermelo een voorbeeld te zijn als het gaat om gastheerschap en je welkom voelen. Ook andere strategische locaties in de gemeente worden plekken om geïnspireerd te worden over het aanbod. Dit in nauwe samenwerking met de stakeholders.
In het seizoen zal het centrum verfraaid worden met bijvoorbeeld groen en bloemen, zodat het centrum qua aankleding een uitnodigende aanblik krijgt.
In de Kerstperiode is het uiteraard belangrijk dat er Kerstverlichting opgehangen wordt in het centrum, de Kerstverlichting welke al een aantal jaren in gebruik is, zal worden opgehangen. Daarnaast is een aantal jaar geleden in samenwerking met de gemeente gestart met het verlichten van een aantal bomen, deze bomen zullen jaarlijks worden verlicht.
3a. Verkoop VVV infopunt
Bij het VVV infopunt zal een divers aanbod van producten verkocht worden, met name gericht op streekproducten en een assortiment van kaarten, routes en cadeaukaarten.
- Verkoop streekproducten
- Verkoop VVV cadeaukaart en andere cadeaukaarten
- Verkoop merchandise artikelen
Met samenwerkingen en het leggen van verbindingen boek je meer resultaat en kom je verder. Het initiatief wordt genomen om een platform Ermelo Buitenleven op te richten, waarbij ondernemers en organisaties uit diverse geledingen worden uitgenodigd, zodat arrangementen en samenwerkingen kunnen worden gesmeed. Op deze manier leert men elkaar beter kennen en kan de recreant beter worden bediend vanuit op maat gerichte producten en diensten.